BENGKEL BICARA WARISAN - KRAF TENUNAN ASLI SABAH (RUNGUS)


Adiguru Rubangki Binti Mabok

Dilahirkan pada tahun 1941 di kampung Guamon, Kudat, Sabah. Dibesarkan dalam keluarga petani dan mempelajari kemahiran menenun daripada ibunya sejak beliau masih remaja lagi. Asal kapas menjadi benang, dari benang ditenun dibuat kain, begitulah bidalan yang dipraktikkan oleh Puan Rubangki dalam usaha meneruskan kegiatan menenun kain rungus ini. Beliau memintal dan menghasilkan sendiri benang untuk kerja-kerja menenun. Pokok kapas yang hidup subur di sekitar kampung beliau ketika itu menjadi sumber utama untuk mendapatkan benang.


Setelah berkahwin Puan Rubangkiterus melakukan kerja-kerja menenun bagi membantu menambah pendapatan suami. Suami beliau banyak membantu mengutip kapas-kapas dan kemudian dibawa pulang untuk diproses dan dipintal menjadi benang.
Sebelum warna tiruan diperkenalkan, Puan Rubangki menggunakan bahan semula jadi untuk mewarna benang. Kesungguhan beliau mengusahakan tenun ini menjadi contoh kepada penduduk setempat. Kai tenun rungus biasanya dijadikan pakaian yang dilengkapi dengan hiasan lain seperti selendang atau manik-manik. Ia dipakai semasa majlis perayaan, perkahwinan atau upacara-upacara adat yang disambut oleh suku kaum Rungus.


Dalam mematikan seni warisan ini terus berkembang, beliau menurunkan kemahiran menenun kain Rungus ini kepada anak perempuan beliau sendiri dan juga penenun-penenun muda yang tinggal di sekitar daerah Kudat. Bagi menghargai jasa dan sumbangan beliau mengembangkan seni tenun Rungus, pada tahun 1990 Kraf tangan Malaysia telah melantik beliau sebagai Adiguru Kraf tenun Rungus.

Tenunan Asli Sabah (Rungus)


Tenunan warisan Rungus memaparkan keunikan motif dan kemahiran menenun yang mempunyai hubungkait dengan alam sekitar seperti flora dan auna. Pakaian tradisi ini melambangkan peradaban masyarakat Rungus.

0 Komen:

Catat Ulasan