BENGKEL BICARA WARISAN - KRAF TENUNAN PUA



Adiguru Bangie A/K Embol

Sarawak terkenal dengan tenunan pua kumbu dan salah seorang tukang tenun yang gah namanya dalam bidang ini ialah Puan Bangie a/k Embol. Dilahirkan pada tahun 1945, dan mewarisi kemahiran menenun pua sejak usia remaja. Beliau mampu mencipta reka corak dan motif yang mempunyai nilai-nilai estetika tersendiri. Antara motif-motif tenun pua beliau adalah bunga rang jugah, bunga buah sepuyong dan bunga bali malikut. Kelaianan kain pua tenunan beliau adalah pada ragam hias yang dihasilkan. Setiap kehendak pelanggan diterjemah ke dalam rekaan yang kadang kala menggabungkan reka corak tradisional dan kontemporari.

Kepakaran beliau menenun pua ini telah membawanya menjelajah ke luar negara bagi mempromosi dan mempamerkan seni Tenun etnik Sarawak . Antara pameran yang pernah di sertai seperti di Sweden, Paris, Bangkok, Manila dan Singapura. Pada tahun 1998 beliau memenangi tempat pertama bagi kategori kraf dalam pertandingan Natural Dye Weaving anjuran UNESCO. Lain-lain pertandingan yang disertai adalah pertandingan WICITRA (1990) anjuran Krafangan Malaysia dan pertandingan The State Wide Pua Kumbu (1998) anjuran Tun Jugah Foundation.

Bagi memastikan seni tenunan pua terus terpelihara dan berkembang, beliau menjadi jurutunjuk khususnya kepada generasi muda. Beberapa siri bengkel, kursus dan kelas bimbingan dikendalikan dengan kerjasama Kraftangan Malaysia dan juga beberapa pertubuhan tempatan seperti Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) dan Sarakup Dayak Iban Association (SADIA) Pampang. Beliau telah dilantik sebagai ADIGURU KRAF TENUN PUA pada tahun 2000 oleh Kraftangan Malaysia.

Kraf Tenunan Pua

Inspirasi dari mimpi dan kepercayaan menghasilkan keunikan reka corak tenunan pua. motif tumbuh-tumbuhan dan lambang makhluk seperti cicak (engkarong), buaya, manusia (engkaramba) memaparkan keistimewaan reka corak tradisi tenunan pua. kombinasi warna dan corak tenunan yang mempersonakan, menterjemah keindahan serta nilai estetika dan mistik tenunan pua.

0 Komen:

Catat Ulasan