BENGKEL BICARA WARISAN - KRAF SULAMAN NYONYA


Adiguru Lim Swee Kim


Sulaman Nyonya kebiasaannya menghiasi baju kebaya yang menjadi pakaian wanita keturunan Baba. Kehalusan sulaman berwarna ini dihiasi dengan pelbagai reka corak yang terdiri daripada flora dan fauna. Salah seorang pakar sulaman ini ialah Puan Lim Swee Kim yang dilahirkan di Kelantan pada 17 Jun 1933. Setelah berkahwin beliau menetap di Pulau Pinang dan mengusahakan sulaman bagi menambah pendapatan keluarga. Mula mempelajari seni sulaman sejak beliau berusia lapan tahun. Kepakaran menyulam diwarisi daripada ibunya. Beliau menguasai kemahiran menyulam pada usia 15 tahun dan sejak itu beliau menceburi bidang ini secara sepenuh masa.


Dengan menggunakan mesin jahit kaki, beliau menyiapkan tempahan baju, cheongsam dan kebaya bersulam mengikut kehendak pelanggan. Sepanjang tempoh penglibatannya, beliau telah menghasilkan lebih 1,000 rekaan motif yang terdiri daripada tumbuh-tumbuhan, bunga, binatang, buah-buahan dan juga abstrak.
Beliau turut memberikan latihan dan bimbingan kepada kumpulan pelapis bagi mengekalkan seni warisan ini. Pelatih beliau terdiri daripada beliawanis yang datang dari seluruh negara. Selama lebih empat dekad beliau telah melatih lebih daripada 50 pelajar dan ada di antara mereka yang telah menjadi pengusaha sulaman.

Beliau juga pernah memberi tunjuk ajar sulaman kepada pelajar dari luar negara seperti Korea Selatan, Jepun, Mongolia, Afrika can Amerika Syarikat. Pada tahun 2004 beliau telah menerima seorang pelatih dari Amerika Syarikat yang berjaya menguasai kemahiran menyulam dalam masa dua minggu. Dr. Jesicca Krakow belajar selama lapan jam setiap hari dengan bimbingan Puan Lim. Beliau berjaya menyulam sehelai baju kebaya sebelum berlepas pulang ke Amerika Syarikat.
Beliau dilantik sebagai Adiguru Kraf Sulaman Nyonya pada tahun 2006 oleh Kraftangan Malaysia bagi menghargai sumbangan yang diberikan.




Kraf Sulaman Nyonya


Sulaman kerawang, seni hiasan tekstil menggunakan benang-benang berwarna. Pilihan reka corak yang sesuai dilukis pada permukaan kain sebelum disulam. Motif-motif tumbuh-tumbuhan dan unggas direka halus menjadi ragam hias yang disulam di atas permukaan kain-kain kapas atau kasa rubia. Antara produk yang dihiasi dengan sulaman kerawang seperti kebayan, alas meja, sarung kusyen, cadar dan sarung bantal.

0 Komen:

Catat Ulasan